2012.02.13
2011年12月、年鑑『Graphic Design in Japan 2012』掲載作品選考会を、東京都立産業貿易センター浜松町館にて開催いたしました。
約2,480作品が全国の会員から出品され、厳正な選考の結果、約580作品を入選といたしました(入選率23.3%)。第14回亀倉雄策賞、JAGDA賞2012、JAGDA新人賞2012もそれぞれ決定いたしました。
これまでの要望に応え、今年は新たに、各カテゴリー作品をまとめて出品できる「複合」カテゴリーを設置し、140作品が出品されました。デザイナーが、カテゴリーを横断したプロジェクトを手掛ける機会が増えている昨今、時代を映すカテゴリーとして、選考会でも注目を浴びました。また、全体の出品総数は昨年より減少しましたが、複合の設置の結果ともいえ、来年以降の動向に期待が持てるとの声が聞かれました。
入選作品を収録した年鑑は、編集長・澁谷克彦、ブックデザイン・丸橋 桂の担当により、2012年6月発行の予定です。発刊に合わせ、東京ミッドタウン・デザインハブにて、年鑑作品展「日本のグラフィックデザイン2012」も開催いたします。どうぞご期待ください。
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2012.01.28
受賞作品:
ポスター 「服部一成二千十年十一月」
ジェネラルグラフィック「エアボンサイ」
VI 「ブックエキスプレス」
ブック・エディトリアル「フィリップ・ワイズベッカー作品集」
パッケージ 「資生堂パーラー銀座本店ショップ限定品」
環境・空間 「工藤青石展 形と色と構造の感情」
複合 「LOUIS VUITTON FOREST PHOTO EXHIBITION by MIKIYA TAKIMOTO」
各作品画像はこちら
作品発表:年鑑『Graphic Design in Japan 2012』(2012年6月25日(月)発行/六耀社刊/定価15,750円)
授賞式:2012年6月9日(土)富山市・富山国際会議場〈2012年度JAGDA通常総会会場にて〉
展覧会:東京ミッドタウン・デザインハブ第34回企画展「日本のグラフィックデザイン2012」
2012年6月22日(金)〜7月29日(日) 東京ミッドタウン・デザインハブ
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2012.01.28
受賞者 :澁谷克彦(Katsuhiko Shibuya)
受賞作 :化粧品会社のイメージポスター「SHISEIDO」(cl:資生堂)
作品発表:年鑑『Graphic Design in Japan 2012』(2012年6月25日(月)発行/六耀社刊/定価15,750円)
授賞式 :2012年6月9日(土)富山市・富山国際会議場〈2012年度JAGDA通常総会会場にて〉
展覧会 :第14回亀倉雄策賞受賞記念 澁谷克彦展
2012年3月27日(火)〜4月27日(金) 東京・クリエイションギャラリーG8
2012年10月18日(木)〜28日(日) 新潟・新潟県立美術館 2F県民ギャラリー
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2011.10.12
「言葉のデザイン2010 オンスクリーンタイポグラフィを考える」全8回の研究会の記録が電子書籍になりました。
リッチコンテンツ満載のiPadアプリで販売中です。
・発行:JAGDA(「言葉のデザイン」公式サイト)
・定価:1,200円(税込) *iTunes Storeよりお求めください。
・監修:永原康史、原 研哉
・協力:アドビシステムズ 株式会社
・講演者:山辺真幸、小川裕子(アライアンス・ポート)/廣瀬則仁(物書堂)/
鳥海 修(字游工房)/宮崎光弘(AXIS design)/高橋源一郎(作家)/
橋本麻里(ライター)/松本弦人(グラフィックデザイナー)/
小泉 均(タイポグラファー、グラフィッカー)/岡部 務(NHKデザインセンター)/
中村勇吾(tha ltd.)/山田尚郎(日本経済新聞社)/糟谷雅章(毎日新聞社)/
竹原大祐(朝日新聞社)/田中良治(セミトランスペアレント・デザイン)/
山本太郎(アドビ システムズ)/冨田信雄(モリサワ)
・アートディレクション:永原康史
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2011.09.22
What can design do?
Many people are fighting as hard as they can, to return to normal everyday life, to restore their hearts, and to build the future.
What can design do?
We need to keep answering this question from now on.
The Japan Graphic Designers Association (JAGDA) will hold an exhibition intended to present gifts of handkerchiefs to children in areas affected by the Great East Japan Earthquake, to help them feel a little better, as part of its project to aid reconstruction after the earthquake.
Every time a visitor to the exhibition buys a handkerchief, another handkerchief with the same design will be sent to a child.
First, the exhibition will be held at the Taipei World Design Expo to be held in October, in Taipei, Taiwan, along with a presentation for the world’s designers intended as an expression of thanks for the support for reconstruction Japan has received.
At the same time, exhibition and sales will start in Japan as well, with the exhibition held across Japan through the end of the year.
Design definitely makes people happy. We would like to work together to prove this concept.
Be sure to keep your eye on this activity, Japan’s one of the largest creative charity project,
as it demonstrates to the fullest extent the power of JAGDA as a national organization.
Description
・Theme:
Handkerchiefs for children in areas severely affected by the earthquake and tsunami in March, from graphic designers all over Japan. It’s a “Buy One, Give One” model so if you buy a handkerchief, another one with the same design will be given to a child in Tohoku.(Plans call for the gift handkerchiefs to be produced following completion of the exhibition and distributed next spring together with the start of the new school year.)
・Exhibits: Square handkerchiefs with sewn edges(450mm×450mm, 100% cotton)
・Exhibitors: 586 graphic designers who are JAGDA members
・Sales: 1,500 yen per handkerchief (tax-included / shipping cost excluded).
Spot sale at the Tokyo exhibition. At other venues, Orders will be taken (online shop).
・Special website: Planned for release mid-October
(will be announced on the official JAGDA website)
・Organizer: Japan Graphic Designers Association Inc.(JAGDA)
・Production: Yaezawa Co., Ltd.
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